Cam acesta este principiul descoperit de ministrul MEC, Ecaterina Andronescu. Mai punem o ecuatie, mai scoatem o ora de Engleza, rezultatul ramine mereu acelasi. Dezastru! Nu poate fi indoiala: programul elevilor e prea incarcat. Nu spun cine stie ce noutate. A avea zilnic 5-6 ore de curs e excesiv, epuizant, nesanatos. Diabolic chiar! De ani buni, programa sufera de obezitate (ca, de altminteri, multi dintre copiii nostri). Totul a sporit ca aluatul: numarul orelor, forma si greutatea manualelor, numarul disciplinelor. Nimeni nu a vegheat (si oprit) aceasta dezvoltare cancerigena. S-a mai pus ici, s-a mai adaugat acolo, s-a completat dincolo, fara o perspectiva a intregului, fara o idee limpede, fara o sistema. Disciplinele formeaza mai degraba o colectie heteroclita, lipsita de orice noima: dupa Religie (un „obiect" care nu are ce cauta intr-un invatamint secular, nici ca „optional" macar), elevii sint chemati sa studieze pe hulitul Darwin la Biologie, dupa care se reintorc la Dumnezeul episcopului Anselm la Filosofie (si ii constata existenta irefutabila), pentru ca, in fine, sa descifreze tainele si puterea grozava ale atomului la Fizica. E prea mult. Si e complet aiurea. Pina si „haosul" lui Hesiod e mai ordonat. Pina si Himera lui Homer e mai putin monstruoasa decit „curricula" actuala. Amintesc ca himera avea cap de leu, trup de capra si coada de sarpe. Principala victima a enciclopedismului pedagogic e, bineinteles, elevul. Toti trag de el, incepind cu parintii, matusile si ministrii educatiei. Se trezeste la 6 si vine acasa la 3, dupa ce a strabatut, obosit si pasiv, intelepciunea acumulata de umanitate, de la inceputuri si pina in anul de gratie 2009. Cocosat de efort, maninca prost (ca oricine in Romania) si se culca pentru o ora-doua. Seara are obligatia sa-si faca temele (25 de probleme la Matematica, trei compuneri literare si un eseu cu privire la meca