O chestiune de principiu: cand esti surdomut nu ai prea multe optiuni pentru a te integra in societate. Poate cea mai importanta optiune a ta, care este in acelasi si cea mai importanta obligatie a statului in cazul surdomutilor, este sa urmezi un proces educational special, care sa te pregateasca pentru aceasta integrare. Din punctul de vedere al statului, procesul respectiv va fi incununat de succes daca in urma lui, surdomutii reusesc sa obtina locuri de munca si in loc sa traiasca din pomana altora, sa isi faca o viata proprie.
Insa, dupa cum puteti citi aici, s-a decis la Ministerul Educatiei ca elevilor surdo-muti sa li se taie doua treimi din orele de practica si sa li se bage in plus patru ore de limbi straine. De parca se cauta pe toate drumurile translatori surdo-muti din engleza in romana… Si o afirma chiar reprezentantii lor: nu e corect!
In acest caz, specializarea intr-o limba straina poate fi o optiune individuala, dar nu cred ca statul trebuie sa deraieze de la scopul sau colectiv. Pentru ca s-ar gasi cineva care sa-i invete in particular engleza pe surdo-mutii care vor, dar ma indoiesc ca sunt multi oameni care i-ar invata gratis si eficient o meserie din domeniul constructiilor, industriei alimentare sau textile. Iar daca aveti impresia ca acesti copii fac doar ucenicie la liceu, e fals! Ei au chiar mai multe ore de scoala decat un copil normal!
O chestiune de principiu: cand esti surdomut nu ai prea multe optiuni pentru a te integra in societate. Poate cea mai importanta optiune a ta, care este in acelasi si cea mai importanta obligatie a statului in cazul surdomutilor, este sa urmezi un proces educational special, care sa te pregateasca pentru aceasta integrare. Din punctul de vedere al statului, procesul respectiv va fi incununat de succes daca in urma lui, surdomutii reusesc sa obtina locuri de munca si in loc sa