Expoziţia „In memoriam – Marcel Chirnoagă” este deschisă, până la 15 aprilie, la Muzeul Municipiului Bucureşti. Organizată la Palatul Şuţu, de Asociaţia Culturală „Marcel Chirnoagă” şi de Societatea Colec-ţionarilor din România, actuala expoziţie este una omagială. Luna viitoare se împlineşte un an de la dispariţia unuia dintre cei mai importanţi graficieni şi, mai ales, gravori din arta românească. Prin eforturile Monicăi Cerchez Chirnoagă, soţia artistului, s-a născut expoziţia de la Muzeul Municipiului Bucureşti.
Lucrări din colecţii particulare, din diferite perioade de creaţie şi cicluri diverse, sunt etalate în două săli de la etajul muzeului, străjuite, la intrare, de portretul artistului. Gazdă, din alte lumi, în universul său creator, pasionat şi pasionant.
Vizitatorul este întâmpinat de câteva lucrări aproape uitate, clasificabile drept realist socialiste, care rezistă însă timpului şi schimbărilor de opinie şi de epocă prin seriozitatea meşteşugului. E bine că sunt acolo, pentru că subliniază, prin contrast, evoluţia organică a creaţiei sale.
Ispitele şi violenţa gândului
Începe apoi călătoria în lumea fascinantă a graficii artistului. Cu peste 30 de ani în urmă, criticul Ionel Jianu scria: „Operele lui Chirnoagă nu pot fi clasate nici în expresionism, nici în barocul modern, nici în succesiunea Capriciilor şi Proverbelor lui Goya, nici în suprarealism sau printre creaţiile inspirate de arta primitivă africană. (...) Marcel Chirnoagă ne prezintă imaginea unei lumi răvăşite de forţe obscure.
El le eliberează exprimându-le. Sau poate este vorba despre propria eliberare pe care o caută conferindu-le viaţă prin artă?”.
Intuiţia lui Ionel Jianu era corectă. Lumea formelor lui Marcel Chirnoagă este una a pasiunii, a violenţei, dar şi a unei ordini suverane a construcţiei lucră