Criza corecteaza excesele si il pune pe fiecare jucator acolo unde ii este locul, prioritatea bancilor pentru anul acesta fiind ajustarea costurilor, considera Dan Sandu, director general adjunct al Millennium Bank Romania.
"Daca este evident ca un client nu-si poate permite un credit, pur si simplu nu-i dai banii, nu ajungi sa-i aprobi credit ipotecar pe 45 de ani cand el are un salariu de 750 de lei pe luna doar ca sa se poata incadra la gradul de indatorare. Nu se putea continua asa, iar acum criza il pune pe fiecare la locul lui."
El spune ca de-acum bancile isi vor extinde portofoliile de credite cu multa prudenta.
"Va fi o presiune tot mai mare din partea actionarilor pentru eficienta, iar aceasta nu va putea fi obtinuta decat prin taieri de costuri pentru ca de ridicat marjele nu prea poate fi vorba."
Bancherul afirma ca preocuparea pentru eficientizare se va reflecta inclusiv prin inchideri de sucursale, la care unii jucatori au inceput deja sa recurga. Primele vizate sunt unitatile care lucrau in pierdere, iar in actuala conjunctura de cadere a pietei nu au nicio sansa sa devina profitabile.
Sandu sustine ca la o retea de 72 de unitati cum are Millennium nu se pune problema unor masuri speciale de reducere a costurilor, insa in cazul unora mai mari, de 400-500 de unitati, sunt cheltuieli operationale importante greu de justificat in actualele conditii de piata. El pledeaza pentru utilizarea mai extinsa a internet bankingului si a serviciilor bancare prin call center - mai ieftine, insa piata a aratat ca exista unele bariere de mentalitate pe aceasta zona.
Totusi, Sandu a remarcat in prima parte a acestei luni o crestere a cererilor de credite de la clienti la nivelul fiecarei sucursale, sesizata si de alti bancheri. Problema este cate dintre cereri sunt suficient de solvabile incat sa poata trece filtrul conditiilor impuse