Tarile din Europa de Vest trec la planuri ample de impulsionare a consumului prin reducerea taxelor, cum ar fi in Marea Britanie, sau reducerea contributiilor la stat in Germania, in timp ce organizatiile internationale de genul Fondului Monetar International sau Bancii Mondiale, cer noilor state membre al UE din Estul Europei reducerea consumului si a deficitelor bugetare. Care este explicatia?
Ministrii de finante au ajus marti la un acord privind reducerea cotelor de TVA din Uniunea Europeana in anumite sectoare - variind de la cele oferite de saloanele de cosmetica pana la reparatii la domiciliu- la un nivel mai mic de 15%, minimul aprobat in prezent de legislatia europeana.
Chiar cu statutul de recomandare, o asemenea masura nu va putea fi luata de statele din Europa de Est care solicita ajutor extern deoarece ele trebuie sa respecte cerintele celui care ofera creditul, in cazul nostru Fondul Monetar International (FMI) sau UE, potrivit analistilor. Este si cazul Ro-maniei, care negociaza un imprumut de pana la 20 de miliarde de euro cu Fondul Monetar si UE.
In principal Franta, Malta si Cipru au anuntat ca ar putea reduce TVA pentru unele dintre produse. Situatia este diferita in Est.
Ungaria, care au luat un imprumut de la FMI, UE si Banca Mondiala de 20 miliarde de euro, a fost nevoita sa mareasca valoarea TVA la 23% de la 20%, o conditie a Fondului. Letonia s-a imprumutat de 7,5 mld. euro de la FMI si UE, fapt pentru care trebuie sa creasca valoarea TVA de la 18% la 21% sau sa reduca cheltuielile publice cu 1,5 mld. euro. Pe de alta parte, nimeni nu a impus vreo conditie Marii Britanii cand a decis in luna noiembrie anul trecut sa reduca valoarea TVA cu 2,5% timp de 13 luni, sub forma unei masuri anticriza.
Cum se explica astfel aceasta atitudine, in care Vestul este incurajat sa stimuleze consumul si sa reduca taxele, ia