In schimbul participatiei la fondul pentru exproprieri, investitorii ar putea primi dreptul de a circula liber pe autostrazi pe o anumita perioada de ani.
Guvernul ar trebui sa infiinteze un fond de investitii deschis publicului pentru a strange sumele necesare procesului de expropriere a terenului, urmand ca persoanele care contribuie la acest fond sa primeasca facilitati sau un profit de circa 10%, potrivit unui document elaborat de avocatii de la firma Salans, care va fi inaintat Ministerului Transporturilor si Infrastructurii (MTI).
"Crearea unui fond de investitii ar putea fi o initiativa similara celei cu 'Dati un leu pentru Ateneu', prin care cei care doresc sa investeasca in acest fond sa primeasca fie dreptul de a circula liber pe autostrazi pe o anumita perioada de ani, fie prin obtinerea unui profit de 10%, rezultat din concesionarea autostrazilor", spune Edward Dobre, managing counsel al firmei de avocatura Salans. Fondul de investitii ar putea fi ulterior listat pe bursa dupa circa trei ani de activitate.
Firma de avocatura ofera servicii de consultanta in infrastructura in mai multe tari din Europa Centrala si de Est, documentul care urmeaza sa fie transmis MTI fiind realizat cu spijinul mai multor companii din constructii.
Lipsa fondurilor pentru exproprierea terenurilor este una dintre principalele probleme cu care se confrunta MTI, potrivit declaratiilor lui Radu Berceanu, ministrul de resort. Suprafata necesara de expropriat pentru viitoarele proiecte de autostrazi se ridica la peste 11.000 ha, costul estimat fiind de 2 mld. euro, potrivit ultimelor estimari, insa avand in vedere scaderea preturilor la terenuri, valoarea totala ar putea fi mai redusa in prezent.
Berceanu a propus recent un alt model de realizare a unui fond national special pentru exproprieri, care sa fie alimentat din banii proveniti din