Guvernul a modificat, printr-o ordonanţă de urgenţă, cadrul legislativ al achiziţiilor publice, pentru a pune în acord reglementările în acest domeniu din România cu cele din Uniunea Europeană.
Scopul modificărilor a fost acela ca autorităţile contractante să nu rămână blocate pentru luni şi ani în şir, fără ca obiectivele de investiţii să se realizeze. Astfel, soluţionarea proceselor în domeniul achiziţiilor publice presupune următoarele termene: cinci - zece zile termen de introducere a cererii de chemare în judecată, primul termen de judecată în cel mult 20 de zile de la data înregistrării contestaţiei, iar termenele de judecată ulterioare să fie scurte, chiar de la o zi la alta şi să nu depăşească zece zile. De asemenea, modificările prevăd termen de trei zile pentru pronunţarea hotărârii, de cinci zile pentru comunicarea hotărârii şi tot de cinci zile pentru introducerea recursului împotriva hotărârii primei instanţe.
Un alt exemplu dat de premier s-a referit la scurtarea termenelor de analiză, de către autorităţile publice, a ofertelor depuse. Astfel, se urmăreşte ca termenele de analiză a ofertelor de către autorităţile contractante să nu depăşească 20 de zile. În cazuri temeinic motivate, autoritatea contractantă poate prelungi perioada de evaluare cu cel mult 20 de zile. O altă modificare este reducerea termenelor pentru procedura de organizare a licitaţiei la 30 de zile, în condiţiile în care aceste proceduri puteau dura până la 380 de zile.
Un alt element de noutate al Ordonanţei de Urgenţă îl reprezintă reglementarea potrivit căreia se stabileşte ca, în cazul în care o licitaţie este contestată în instanţă, să se instituie o taxă de timbru în cuantum de 2% din valoarea estimată a achiziţiei publice, pentru persoanele fizice sau juridice care depun contestaţia. Aceste modificări vor avea drept rezultat reducerea numărului de contest