Celebra întrebare caragialiana ”Ce cauta neamtul în Bulgaria?” nu se poate pune în cazul de fata, desi teatrul romanesc nu este foarte cunoscut publicului din Suedia. Totusi, de cand exista la Stockholm un institut cultural, si înca unul dintre cele mai active pe care le avem, cultura romaneasca, inclusiv teatrul, au parte de o foarte buna reprezentare în spatiul nordic.
În ceea ce priveste teatrul, un turneu al spectacolului ”mady.baby.edu” scris si regizat de Gianina Carbunariu la Gotteburg si o conferinta despre impactul generatiei dramAcum în teatrul romanesc (sustinuta de subsemnata, la Stockholm), ambele în 2007, au avut un ecou foarte bun. Cumva, în continuarea acestui prim contact stabilit între miscarile teatrale ale momentului din cele doua tari, a venit si încercarea de anul acesta de punere împreuna a profesionistilor proveniti din cele doua culturi.
Cu un ”arbitru international”, sa-i spunem asa, în persoana dramaturgului Saviana Stanescu, stabilita la New York, care a condus în perioada 13-16 ianuarie un workshop de dramaturgie organizat de Institutul Cultural Roman de la Stockholm în colaborare cu teatrul dedicat noii dramaturgii, Dramalabbet si organizatia Intercult. Dramaturgii Elin Brogan, Gianina Carbunariu, Johanna Eklund si Martin Odh au primit ca tema sa elaboreze împreuna o noua piesa pornind de la cuvantul NEWS (North, East, West, South). La workshop au mai participat si actritele Elina Du Ritz, Caroline Ilea si Jo Rideout, distribuite în piesa
Rezultatul workshop-ului a fost prezentat unui public la fel de mixt precum grupul de participanti, un public alcatuit din romani, suedezi si cativa americani, într-o seara ploioasa de la finele lui ianuarie. Cine ajunge iarna la Stockholm e tentat sa spuna ca n-ar putea trai niciodata aici, fiindca vremea nu e deloc un aliat, iar semi-întunericul cvasipermanent te face s