Deşi nemulţumiţi de multe servicii şi produse, românii fac rar reclamaţii la ANPC.
Sărbătorită pe 15 martie în întreaga lume, „Ziua mondială a drepturilor consumatorilor” este întâmpinată cu neîncredere de români: un studiu recent arată că două treimi din populaţie nu are încredere în instituţiile care ar trebui să ne protejeze. Pe lângă neîncredere, mulţi consumatori nu-şi cunosc drepturile şi nu ştiu unde să reclame atunci când sunt nemulţumiţi de anumite servicii sau produse.
De la începutul anului şi până acum, doar 3.500 de persoane au depus plângeri la Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului (ANPC) şi, potrivit reprezentanţilor instituţiei, 60% dintre aceste plângeri au fost întemeiate. Majoritatea nemulţumirilor sunt legate de prestări de servici din domeniul bancar, urmate de distribuţia de gaze naturale, energie şi electricitate, televiziune prin cablu sau servicii de telefonie. În primele nouă luni ale anului trecut, inspectorii OPC au primit doar 30.000 de reclamaţii.
Nemulţumiţii Europei
Spre deosebire de celelalte state UE, consumatorii din România nu se simt protejaţi de legislaţia actuală. Gradul de mulţumire la noi este de doar 30%, fiind urmaţi doar de Lituania (25%) şi de Bulgaria (13%), relevă un studiu al Comisiei Europene. În patru ţări din UE, aprecierea faţă de serviciile oferite este de peste 70%, în Olanda, Danemarca, Finlanda şi Suedia. În Marea Britanie, procentajul este de 66%, iar în Austria, Belgia şi Germania de 61%. Potrivit raportului, sectorul energetic, serviciile bancare şi transportul creează cele mai mari probleme.