Industria auto a eliminat jumatate de milion de locuri de munca si a pierdut patru milioane de clienti si 50 mld. dolari (39,5 mld. euro). Nu este insa suficient pentru a impulsiona o actiune de consolidare in cadrul companiilor precum Renault, General Motors sau PSA Peugeot Citroen.
Miliardele de dolari primite de la stat au protejat producatorii auto de fuziuni sau chiar de faliment, finantand mentinerea independentei acestora si amanand ziua in care unele dintre ele vor cadea in mainile rivalilor, scrie International Herald Tribune.
Decizia celor de la Fiat si Chrysler de a crea un joint-venture si a celor de la Daimler si BMW de a face un schimb de actiuni sunt singurele actiuni de consolidare a operatiunilor a marilor producatori auto de la izbucnirea crizei financiare incoace. Iar in timp ce executivii din industria de profil prezenti la Salonul Auto de la Geneva ar putea face promisiuni desarte cu privire la consolidarea operatiunilor, multe companii sunt reticente in a actiona, spune Christoph Stuermer, analist in cadrul Global Insight.
"Companiile auto au dimensiuni (din punct de vedere financiar) comparabile cu cele ale unor tari mici si sunt la fel de xenofobe ca acestea", spune Stuermer. "Producatorii auto ar trebui sa se gandeasca la ele ca parti ale unei retele extinse si sa faca o distinctie intre ceea ce pot face singure si ceea ce pot face impreuna cu ceilalti. Dar aceasta necesita o schimbare de mentalitate care s-ar putea dovedi greu de realizat", a adaugat el.
Surplusul de capacitate de productie, o problema majora inca dinainte de izbucnirea crizei economice, preseaza din ce in ce mai puternic asupra companiilor. Vanzarile de masini din Statele Unite s-au prabusit pana la nivelul de acum 16 ani, iar producatorii niponi au inregistrat cea mai puternica scadere din 1974 incoace.
In Europa, vanzarile au atins, in