In timp ce dezvoltatorii de centre comerciale amana datele de deschidere sau de incepere a constructiilor, companiile ce detin lanturi de super sau hypermarketuri spera sa faca fata crizei economice prin orientarea spre orasele mici.
Cel mai costisitor mall din Bucuresti, Grand Arena, va fi deschis pe 25 martie, desi data initiala era programata pentru anul trecut. Centrul comercial a costat aproape 190 de milioane de euro.
Acesta este, insa, un caz fericit. Desi se afla intr-un stagiu foarte avansat de constructie, inaugurarea centrului comercial Tiago din Oradea a fost amanata deja de doua ori.
Astfel, desi trebuia sa fie gata in luna noiembrie a anului trecut, deschiderea a fost amanata pana in primavara lui 2009, iar, recent, reprezentantii companiei au anuntat ca inaugurarea va avea loc in luna septembrie.
De asemenea, proprietarii Euromall, din Galati, au luat decizia de a amana deschiderea pana la sfarsitul verii. Centrele comerciale Galleria din Suceva si Piatra-Neamt sunt si ele pe lista locatiilor care ar fi trebuit sa se deschida.
Motivul principal pentru aceste intarzieri il reprezinta gradul de ocupare scazut pe care il inregistreaza centrele comerciale. De exemplu, Tiago ar fi ocupat doar in masura de 50 de procente, in timp ce Euromall ar avea 80% din spatiul disponibil ocupat de magazine.
Fiind probabil influentate de indecizia dezvoltatorilor de centre comerciale din orasele mai mari, dar si de concurenta acerba de pe aceste piete, lanturile de supermarketuri si hypermarketuri se orienteaza spre orasele mai mici din Romania, pana acum ignorate de astfel de companii.
Carrefour a hotarat sa deschida locatii mai restranse, unele dintre ele in orase mai mici. Compania a anuntat un parteneriat cu Winmarkt, prin care va inchiria locatii in orase gen Turda sau Bistrita, dar s