Programul anticriză slăbeşte pârghiile legislative care veghează asupra cheltuirii banilor publici. Noua ordonanţă privind achiziţiile publice îi avantajează pe clienţii politici. Sursa: Răzvan Vălcăneanțu
1 /.
Guvernul Boc a luat în vizor legislaţia privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, aducându-i modificări cu dublă măsură. Sumele care pot fi distribuite dis creţionar de autorităţi, fără licitaţie, au crescut la sute de mii de euro, iar statul poate „pompa” mai uşor bani în conturile firmelor. Pretextele oficiale invocate de guvern: debirocratizare şi o circulaţie eficientă a „leului în economie”.
Şi statutul Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC) - care rezolvă neregulile în atribuirea contractelor cu statul - a fost modificat: instituţia funcţionează acum pe lângă Secretariatul General al Guvernului.
Ordonanţa-problemă
Astfel, ordonanţa de urgenţă (19/2009) prin care guvernul PDLPSD reglementează sistemul de achiziţii publice, aprobată în şedinţa executivului din 7 martie şi intrată în vigoare pe 12 martie, „faultează” principiile transpa renţei şi concurenţei în zona afacerilor cu statul.
În urma sedinţei de guvern în care a fost adoptată noua ordonanţă, premierul Emil Boc preciza că, prin respectivul act normativ, legislaţia românească a fost aliniată la cea a Uniunii Europene. „Am dorit ca prin aceste modificări să eliminăm barierele birocratice, să întărim controlul şi transparenţa cheltuirii banilor publici şi să scurtăm termenele în domeniul achiziţiilor publice, pentru ca proiec tele de investiţii pe care ni le-am propus să se realizeze la timp”, a declarat Boc.
Modificări repetate
Primul semn de generozitate al guvernului Boc e stipulat în articolul II, alin. 4 al noii ordonanţe. Potrivit acestuia, „autoritatea contractantă