Romania a accesat in perioada 2004-2008 aproape 1,5 miliarde de euro de la Banca Europeana pentru Investitii (BEI) pentru dezvoltarea infrastructurii, jumatate fata de Polonia care a contractat imprumuturi de peste 3 miliarde de euro, potrivit unui raport al bancii.
Pentru urmatorii doi ani BEI a anuntat un buget de investitii, de peste 117 miliarde de euro, pe trei directii principale de interventie, dezvoltarea IMM-urilor, infrastructura si transport si convergenta.
"Vom accelera finantarea catre statele lovite cel mai puternic de criza economica, cum sunt cele din estul Europei spre exemplu", a declarat Philippe Maystadt, presedintele bancii in cadrul European Investment Bank Forum 2009, desfasurat saptamana trecuta la Barcelona.
Cea mai mare parte din imprumuturile acordate Romaniei, aproximativ 900 de milioane de euro, au avut ca destinatie dezvoltarea infrastructurii rutiere. Pe acest segment, 250 mil. euro au fost destinate finantarii constructiei autostrazii Cernavoda-Constanta, iar 450 mil. euro au mers catre reabilitarea si modernizarea retelei nationale de drumuri. Restul banilor (200 mil. euro) este reprezentat de imprumutul acordat pentru cofinantarea proiectelor cu finantare europeana prin fondurile structurale, destinate de asemenea reabilitarii si modernizarii drumurilor nationale.
Pentru dezvoltarea infrastructurii feroviare, BEI a acordat credite de 500 mil. euro, din care 300 mil. euro au fost alocati pentru reabilitarea si modernizarea coridorului IV paneuropean Curtici-Simeria, iar 200 de milioane de euro au reprezentat cofinantare pentru proiecte finantate prin fonduri structurale de reabilitare si modernizare a retelei nationale de cai ferate.
Potrivit raportului, pentru dezvoltarea infrastructurii si a transporturilor portuare sau a celor aeroportuare, Romania nu a contractat niciun imprumut in acesta perioada. Li