Joi, 12 martie 2009, a avut loc la H’art Gallery vernisajul expoziţiei 01 semnate de Arantxa Etcheverria, artistă de origine bască. La un prim nivel de lectură, avem de-a face cu o armată de păpuşi. Textul de susţinere (flaierul de sală) ne informează că este vorba despre nişte zîne ale plasticului. În camera de recepţie a fost plasată o instalaţie alcătuită dintr-un cap de lup/vulpe, aurit cu pioneze de tapiserie şi lipit de perete asemenea unui trofeu cinegetic, atacat de personaje feminine ecvestre. Este un altar ironic închinat „zeului petrolului“, un Anubis aurit şi fără ochi, rege al substanţei din energia căreia a izvorît armata monocoloră concentrată în cea de-a doua încăpere a galeriei. Păpuşile Arantxei – menţionează discursul curatorial – sînt arătări de dincolo de lume, vibraţii întunecate ale sufletului nostru, o armată de plastic ce nu păzeşte şi nu atacă pe nimeni. O posibilă referinţă a contingentului ar fi creaturile „laminak“ din cultura populară bască – spirite capricioase ale pădurii, ceva între gnomi şi elfi, cu atribute fizice hibride (picioare de raţă şi coadă de peşte). Sînt de gen feminin şi au nevoie de oameni pentru a procrea. Drept răsplată pentru aportul genetic, lasă aur pe prispa caselor (ne)fericiţilor aleşi. Artista se reprezintă prin munca sa, şi mai puţin prin cuvinte. Speculaţiile ori asocierile libere aparţin fiecăruia dintre privitori. De aceea, precauţia este bine-venită atunci cînd cineva doreşte să interpreteze cele văzute. Înainte de orice altceva, Galeria H’art expune o instalaţie. Dincolo de naraţiune, există o viaţă a formelor, aceasta fiind, de altfel, şi miza principală. Numitorul comun al păpuşilor este oferit de culoarea întunecată (aşa-zisul „petrol“), de izocefalie, bocanci, proporţii şi poziţie. Variabile sînt îmbrăcămintea, coafura, ornamentele şi armele, ale căror proporţii au fost, în principiu, modificat