Recolta buna din anul 2008 a determinat scaderea preturilor la uleiurile vegetale cu pana la 50% fata de aceeasi perioada a anului trecut, la valori cuprinse intre 4 si 5 lei pe rafturile magazinelor.
Decizia producatorilor de a reduce preturile este insa influentata si de faptul ca vanzarile de ulei au scazut anul trecut cu 11% fata de rezultatele din 2007, la 120.500 de tone, potrivit studiilor The Nielsen Company.
"In prezent oferta de pe piata este mai mare decat cererea. Dupa recolta buna de floarea-soarelui din 2008, producatorii de ulei vegetal au acum stocuri mari pe care trebuie sa le valorifice", a explicat Vasile Leu, directorul general al producatorului de ulei vegetal Argus Constanta, unul dintre primii trei jucatori ai pietei locale, de peste 200 de milioane de euro. Astfel, pretul la fabrica al unui litru de ulei este in acest moment intre 3,1 si 4 lei. In urma adaugarii taxei pe valoare adaugata si taxelor necesare listarii produselor in lanturile de retail modern, un litru de ulei ajunge pe rafturile magazinelor cu un pret mediu cuprins intre 4 si 5 lei.
Cu doar un an in urma, pe fondul secetei din vara anului 2007, care a redus productia locala de floarea-soarelui cu aproximativ 60% fata de cea din 2005, la aproximativ 1,2 milioane de tone, pretul unui litru de ulei varia la raft intre 7 si 9 lei.
Uleiul este singura categorie din industria alimentara care inregistreaza variatii atat de mari de pret de la un an la altul, evolutia pretului fiind influentata direct de pretul semintelor de floarea-soarelui.
Cele mai mari schimbari de pret au avut loc la marcile private ale retailerilor dar si marcile premium s-au ieftinit cu peste 30%. Astfel in prezent, in reteaua Carrefour, cel mai ieftin ulei vegetal la sticla de un litru costa 3,69 lei, pretul marcii private No. 1, in timp ce produsele situate pe segmentul mediu