Muzeul National Cotroceni a facut, acum o saptamâna (expozitia ramane deschisa pâna la 11 aprilie), si prin eforturile onorabile ale lui Felix Lupu, curatorul sectiei de arta contemporana, o inimoasa incercare de a prezenta un caz de sincretism al artelor. Care, insa, daca nu s-ar fi petrecut in vreme de criza (mai ales una a reprezentativitatii, datorata unei regretabile disproportii dintre numarul celor anuntati si cei prezenti in realitate), ar fi putut depasi cu voiosie stadiul de discret si ar fi intrat intr-o normalitate a exceptiei, spre care tinde, firesc, orice festivitate. Dar asa...
„Mituri urbane" – o tema antropologica generoasa, ce a ramas din pacate inca pubertara, nedezvoltata pe cât ar merita – a strâns laolalta trei arte, pictura, poezie si teatru, intr-o dinamica si pe o expresie, cel putin intentionale, remarcabile.
Mai intâi, in cuhniile palatului, a fost vernisata, de catre criticul de arta Gheorghe Vida, o expozitie de grafica. Artistii – Anca Boeriu, Calin Chivu, Tudor Jebeleanu, stefana Marmureanu, Florin Stoiciu si Cristiantârdel –, nume care nu mai au nevoie de nicio prezentare, s-au remarcat mai mult prin lucrarile lor, decât prin vocalismul prezentei. De la grafica minimalista a lui Florin Stoiciu, situata lax la granita cu gravura, vadind un cult insistent pentru detaliu si revelând un regal joc al culorii (preponderent negru, dar fara vreo ostentatie funestoida!) sau ramele inteligente ale Ancai Boeriu, tablouri „libere" care incadreaza de fapt placile ce stau la baza gravurilor sale, pâna la fantasmele cromatice spectaculoase ale stefanei Marmureanu, inteligenta viziunilor lui Calin Chivu si Cristian târdel ori elegantele si spiritualele „manevre" grafice ale lui Tudor Jebeleanu – toate s-au reunit ca unul din punctele de sprijin ale expozitiei. Cel de-al doilea element de sustinere l