Taxele impuse de autoritati pentru contestarea deciziilor autoritatilor legate de procedurile de achizitii publice pot fi "masuri de descurajare a contestarilor abuzive", dar, in acelasi timp pot impiedica "sesizarea instantelor de judecata si descoperirea pe aceasta cale a elementelor de nelegalitate", a declarat pentru HotNews.ro -Euractiv.ro Radu Balas, Senior Associate la DLA Piper Romania, ca reactie la materialul "Noile reguli ale achizitiilor publice, la limita legalitatii"
Acesta a analizat continutul controversatei Ordonante 19/2009 care aduce modificari legislatiei de achizitii publice si a transmis HotNews.ro -EurActiv.ro cateva concluzii. Una din acestea se refera la introducerea taxei de 2% pentru contestatiile in instanta.
Alta observatie se refera la "limitarea notiunii de „persoana vatamata” la „orice operator economic implicat in procedura de atribuire”, care trebuie de asemenea sa intruneasca si conditiile de a avea un interes legitim si de a suferi sau a risca sa sufere un prejudiciu. "Aceasta limitare ridica serioase probleme atat de interpretare a intinderii sferei persoanelor asupra carora opereaza limitarea, cat si a constitutionalitatii textului de lege", mai arata avocatul citat.
Un alt aspct care se desprinde din analiza Ordonantei: "Contractele de achizitii publice nu vor mai putea fi incheiate fara verificarea prealabila de catre instantele sesizate in acest sens. Astfel, un mare castig al noii reglementari este acela ca se introduce in sfarsit interdictia incheierii contractului de achizitie publica pana la verificarea legalitatii actelor emise in cadrul procedurii si semnalate de catre persoanele interesate ca ar putea fi nelegale", considera Radu Balas.
"Prin noile reglementari se introduc totodata unele sanctiuni alternative pentru contractul constatat ca fiind nelegal. Astfel, se consacra