Producatorii de vin realizeaza aproape 23% din volume prin intermediul retelelor moderne de retail, procent care se mentine constant in ultimii ani, potrivit datelor firmei de cercetare de piata MEMRB.
Pe de alta parte, vanzarile prin restaurante au fost de doar 18% in perioada august 2008-iulie 2009, iar perspectivele de crestere pe acest segment, unde in pietele dezvoltate se fac cele mai mari rulaje, sunt indepartate, spun producatorii.
"In mod normal pe termen lung segmentul HoReCa (hoteluri, restaurante, catering - n. red.) este cel care ar trebui sa dea volumele, dar Romania este inca departe de acest obiectiv. Probabil ca va mai dura mai bine de zece ani (pana vom ajunge la acest nivel - n.red.)", spune Daniel Negrescu, brand manager al Murfatlar.
Cei mai mari producatori din industria vinului sunt Murfatlar, Vincon, Cotnari, Jidvei si Vinexport Focsani, care potrivit MEMRB au avut o cota de piata cumulata de 51,5% in volum in perioada august 2008 - iulie 2009, in crestere usoara fata de perioada corespondenta.
"Noi inregistram o scadere a volumului pe segmentul HoReCa, din cauza schimbarilor aparute in comportamentul consumatorilor, care incep sa evalueze foarte atent raportul calitate-pret, bugetul pentru masa la restaurant fiind si el redus", spune Alina Rosu, director de marketing al Cramele Halewood. Ea adauga faptul ca scaderea a fost cauzata si de faptul ca multe locatii au inregistrat o scadere a traficului sau si-au inchis portile.
Producatorii care intra acum se orienteaza inspre HoReCa
Daca marii producatori au produse atat in retelele moderne de retail, cat si in HoReCa, cei care acum isi fac loc pe piata ataca cu precadere piata restaurantelor si a hotelurilor. Printre firmele care anul acesta pornesc ofensiva pe piata vinului se numara Domeniile Viticole Franco - Romane (cu brandul Crai Nou realizat din st