Nu conteaza in ce parte a lumii traiesti sau cat de sensibil esti, deoarece doar opt motive ne provoaca tuturor rasul.
Acesta este rezultatul unui studiu efectuat de Alastair Clarke, un cercetator din Marea Britanie, care a identificat opt modele de ilaritate, anunta La Repubblica.
Clarke a ajuns la aceasta concluzie dupa ce a studiat peste 20.000 de situatii comice petrecute de-a lungul timpului, de la epigrame scrise in secolul al XIV-lea pana la glumele spuse in cadrul emisiunilor tv.
Cele opt motive sunt incluse in doua categorii, prima se refera la tv, radio, carti, ziare, muzica si a doua categorie se refera la interactiunile umane.
Clarke spune ca creierul uman va identifica in mod inconstient aceste modele cand le va regasi si va raspunde cu un hohot de ras. Mai mult chiar, aceste modele de ilaritate pot fi combinate si creierul le va recunoaste si astfel.
Cele opt motive care provoaca rasul sunt repetitiile pozitive, diviziunea, completarea, traducerea, aplicativitatea, recontextualizarea calitativa, opozitia si gradatia.
Repetitiile pozitive se regasesc in acele cuvinte cunoscute care sunt pronuntate cu un accent care ne provoaca amuzamentul. Un exemplu pentru acest motiv il reprezinta accentul folosit de inspectorul Clouseau in filmul "Pantera Roz". Completarea se refera la situatiile in care o persoana sau o situatie cunoscuta este ridiculizata. Un exemplu pentru asta sunt spectacolele de stand up comedy.
Aplicativitatea se "traduce" prin dublul sens al cuvintelor, adica o fraza poate avea mai multe intelesuri. Opozitia se refera la imaginea "distorsionata" pe care o vedem in oglinda, deorece privim la o imagine care reflecta opusul a ceea ce ne imaginam noi. Gradatia "se traduce" prin preluarea unui lucru si punerea lui in alt context. Studiul a fost publicat cu titlul "T