Femeile care-ţi cer biletul în tramvai renunţă repede la job, din cauza neobrăzării călătorilor. Cele care rezistă spun că lucrează cu duhul blândeţii. Sursa: Vlad Stănescu
Calmi, politicoşi, zâmbăreţi. Pe scurt: „prietenii” călătorilor. Controlorii RATB vor trebui să semene cu însoţitoarele de bord. Este visul lui Gheorghe Aron, directorul Regiei Autonome de Transport Bucureşti, care a impus, în acest sens, şi reguli noi de selecţie a controlorilor. Planul rămâne deocamdată la stadiul de vis pentru că, în realitate, cei care se califică pentru această muncă renunţă uşor. „Fluctuaţia, în cazul controlorilor, e de 100%”, spune Aron. Cu alte cuvinte, câţi intră în meserie, tot atâţia pleacă. Motivul principal: salariul prea mic ca să justifice insultele şi, pe alocuri, pumnii călătorilor din Capitală.
Cu Bac şi stăpânire de sine
Criteriile de selecţie a controlorilor nu ţin de vârstă sau sex, deşi Aron recunoaşte că femeile, cu vorba bună, scot mai uşor de la călătorii prinşi fără bilet actele de identitate pentru a scrie amenda. „Trebuie să aibă o diplomă de Bacalaureat, să ştie o limbă străină, atât cât să se poată înţelege cu un cetăţean străin, să cunoască ruta pe care fac controlul pentru ca, la nevoie, să ştie să răspundă la întrebările călătorilor şi, cel mai important, să aibă autocontrol. Te înjură, rabzi!”, spune directorul RATB. Pe cele 1.600 de autobuze ale oraşului sunt acum mai puţin de 300 de controlori, faţă de 500, minimul necesar. „Am avut cazuri în care au renunţat după prima ieşire pe traseu”, explică Mirela Bahrin, şeful Biroului Controlorilor.
Cei mai mulţi dintre angajaţi sunt studenţi, dar în sistem există şi controlori cu experienţă de zeci de ani. Jumătate dintre aceştia sunt femei. „În ultima vreme au venit să se angajeze casieriţe de la supermarketuri sau agenţi imobi liari”, spune Bahrin. N