România îşi câştigase repede supranumele de «India Europei», dar scumpirea forţei de muncă a diminuat atractivitatea relocărilor în Est. Acum, criza ne face din nou atractivi.Argumentele în alegerea României pentru o astfel de investiţie sunt deja cunoscute: abilităţile de comunicare şi cunoştinţele avansate în domeniul mai multor limbi străine ale potenţialilor angajaţi, similitudinile culturale, proximitatea şi, nu în ultimul rând, forţa
România îşi câştigase repede supranumele de «India Europei», dar scumpirea forţei de muncă a diminuat atractivitatea relocărilor în Est. Acum, criza ne face din nou atractivi.
Argumentele în alegerea României pentru o astfel de investiţie sunt deja cunoscute: abilităţile de comunicare şi cunoştinţele avansate în domeniul mai multor limbi străine ale potenţialilor angajaţi, similitudinile culturale, proximitatea şi, nu în ultimul rând, forţa de muncă ieftină.
Dar cei care şi-au bazat într-o mare măsură decizia pe acest din urmă argument au realizat anul trecut că România nu mai e chiar atât de ieftină sau, în scurt timp, ar fi putut să nu mai fie, în condiţiile în care piaţa forţei de muncă se confrunta cu lipsa de personal şi cu creşterea salariilor în ritm vertiginos.
Pentru unii, soluţia a fost migrarea în provincie a centrelor respective. Alţii au început să privescă însă şi mai la est. Recent, operatorul de telefonie mobilă Orange, care desfăşura în România activităţi de suport pentru alte divizii ale grupului, a decis relocarea unei părţi a acestor servicii în Republica Moldova.
„Orange România are încheiate contracte cu Orange Elveţia sau Mobistar Belgia (filiale ale grupului) pentru activităţi de back-office externalizate către România. Aceste colaborări se încheie pe perioade determinate, a căror prelungire sau întrerupere ţine cont de mai mulţi factori, interni şi externi“, exp