2008 ar fi putut fi cel mai bun an pentru businessul din domeniul construcţiilor al Antoniei Ceposu, însă criza i-a diminuat semnificativ veniturile. Pentru că rezultatele financiare de anul trecut i-au adus şi surprize neplăcute, femeia de afaceri din Braşov nu mai are nicio pretenţie de creştere în 2009. Chiar dacă luna martie anunţă venirea primăverii, la Braşov este încă zăpadă. Un motiv de bucurie pentru cei care iubesc iarna, dar nu şi pentru Antonia Ceposu. Ea conduce de 15 ani un business în domeniul materialelor de construcţii, iar o iarnă lungă înseamnă o diminuare a activităţii pentru grupul său de firme, Metabras. Lucru de nedorit, mai ales acum, în contextul economic dificil.
Pentru 2009, femeia de afaceri a conceput mai multe scenarii, cu grade diferite de pesimism, pe care încă nu a început să le pună în aplicare. Aşteaptă să treacă iarna definitiv ca să-şi contureze o imagine clară asupra evoluţiei de anul acesta a businessului.
„Nu mai ştim ce să percepem din informaţiile pe care le primim de peste tot, ce fel de criză este, cât o să ţină sau cât de mult este manipulată”, spune Antonia Ceposu. De un lucru este însă sigură: comezile de produse siderurgice şi de materiale de construcţii s-au împuţinat, iar încasările de la clienţi se fac din ce în mai greu. „În piaţă e un blocaj mai mare decât ne-am imaginat. Cei care au bani şi-i ţin bine în buzunar, pentru că nu ştiu ce-o să vină”, spune cu dezămăgire antreprenoarea.
Lupta cu devalorizarea
Grupul Metabras, cu activităţi în producţia şi distribuţia de materiale de construcţii, a înregistrat la finele anului trecut o cifră de afaceri de 123 de milioane de lei (aproximativ 31 de milioane de euro), în creştere cu peste 20%, faţă de 2007, potrivit informaţiilor furnizate de companie. Deşi profitul societăţii a fost în creştere faţă de anul anterior