Nu este nevoie nici de o demonstratie, nici de cine stie ce documentare pentru a afirma ca, printre tarile europene, Romania nu este una dintre cele mai avansate. Nici indicatorii economici, nici cei demografici nu o dau ca atare. Suntem, la nivel european, una dintre tarile sarace. Durata medie de viata este dintre cele mai scurte, mortalitatea infantila dintre cele mai mari. Fireste, daca ne comparam cu tarile africane sau asiatice, stam bine. Din punctul de vedere al autoritatii pe care este capabila sa o dezvolte statul, stam, de asemenea, bine, in comparatie cu Somalia, unde nu mai exista stat deloc. La noi triburile si mafiile mai sunt din cand in cand zgandarite de politie sau justitie, pe cand in sus-zisa tara africana guvernul e numai pe hartie si domiciliaza intr-o tara straina.
Numai ca suntem membri ai Uniunii Europene. Cu statele care o compun vrem noi sa fim comparati avantajos, nu cu Turkmenistanul. Guvernantii nostri nu-si mai incap in piele de mandrie. Suntem in urma? Ce conteaza! Aceste inapoieri vor fi curand lichidate! Vor urma sa fie lichidate daca mergem INAINTE. Dar in multe privinte mergem INAPOI. Acesta este sensul cuvantului "retrograd". Sa luam drept exemplu politica transporturilor. In Europa tendinta generala este a dezvoltarii transportului feroviar in detrimentul traficului automobil. La noi, recent, Ministerul Transporturilor a anuntat ca va suprima doua sute de trenuri. si va inchide o multime de gari mici. Daca centrul stelei feroviare, Bucurestiul, este legat de orasele principale prin cateva trenuri (si acestea putine), este un adevarat cosmar sa efectuezi deplasari transversale. In curand insa, nu va mai fi un cosmar, ci un somn fara vise. De pilda, nu va mai fi posibil sa mergi direct de la Craiova la Brasov. Motivul pare binecuvantat: nu mai sunt calatori.
Aici a existat o alegere. Strategica. Politica