Pentru urmatorii doi ani Banca Europeana de Investitii (BEI) a anuntat un buget de investitii, de peste 117 miliarde de euro, pe trei directii principale de interventie,dezvoltarea IMM-urilor, infratructura si transport si convergenta. Cat din toti acesti bani vor reveni si Romaniei ramane de vazut, dar trecutul nu da un pronostic favorabil pentru ce urmeaza.
Banca Europeana de Investitii (BEI) a anuntat pentru urmatorii doi ani un buget de investitii destinat masurilor anticriza de 117,8 miliarde de euro in cadrul European Investment Bank Forum 2009, desfasurat intre 12 si 13 martie la Barcelona.
Principalele directii de interventie pentru BEI in aceasta perioada vor fi dezvoltarea si suportul intreprinderilor mici si mijlocii (32 mld. euro), dezvoltarea infrastructurii si a transporturilor, precum si dezvoltarea de tehnologii verzi pentru a fi utilizate in transporturi (40,8 mld. euro) si convergenta, fonduri destinate cu precadere zonelor mai sarace ale UE (45 mld. euro).
In sectorul infrastructura si transporturi, Romania ocupa locul 12 din 27 de state, liderul pe acest sector este Spania, cu imprumuturi de peste 17 miliarde de euro, in timp ce ultima pozitie este ocupata de Cirpu, cu credite in valoare de 24 de milioane de euro.
Romania a accesat in perioada 2004-2008 doar 1,47 miliarde de euro de la BEI pentru dezvoltarea infrastructurii, in conditiile in care alte state din regiune, cum ar fi Polonia, Cehia sau Ungaria, care au aderat la Uniunea Europeana cu trei ani inaintea Romaniei, au contractat imprumuturi de peste 2 miliarde de euro fiecare, potrivit unui raport al bancii.
Cea mai mare parte din imprumuturile acordate Romaniei, aproximativ 900 de milioane de euro, au avut ca destinatie dezvoltarea infrastructurii rutiere, fiind finantate doua proiecte, si anume constructia autostrazii Cernavoda-Constanta (250 de milio