Criza economică redeschide drumul producţiilor TV cu iz social, ambalate în glume despre sărăcie. Un format ce aduce aminte de fenomenul creat, acum 10 ani, de „TeleEuroBingo Show”.
România, 1999. Duminica, de la ora 8 seara, peste ţară se aşeza liniştea. Oamenii stăteau acasă, cu taloane de bingo în mâini şi aşteptau să le sune telefonul. De prin apartamente răsunau glumiţe despre sărăcie spuse de Romică Ţociu şi Cornel Palade, la o emisiune care începea cu urletul: „M-aţi scos din foame, domnule!!!”.
Fenomenul TeleEuro- Bingo ţinea ţara în pragul isteriei banului uşor câştigat, într-o perioadă în care economia naţională era la pământ. Iar emisiunea cu nume similar înregistra audienţe fantastice, de 30%.
România, 2009.Sâmbătă seara, după o doză bună de prognoze economice sumbre, de recesiune, românii privesc o emisiune prezentată de aceiaşi Ţociu şi Palade. Numele programului spune totul despre sursa de inspiraţie: „Bancher sau şomer, cu Romică şi Cornel”. Reţeta e următoarea: se iau oameni înglodaţi în datorii care sunt supuşi la diverse probe pentru a fi „scoşi din criză”. Plus un concurs telefonic la care poţi câştiga premii în bani. După primele ediţii, audienţele înregistrate sunt fantastice.
Un arc între două perioade de criză
Ce s-a schimbat şi ce a rămas totuşi la fel faţă de era „TeleEuro- Bingo”? Jurnaliştii media, ca şi psihologii, cred că s-au schimbat destule cât să nu ne mai confruntăm cu o isterie ca în 1999.
Ce pare să fi rămas constant, în tot acest deceniu scurs, este însă capacitatea televiziunilor de a profita de pe urma perioadelor de cădere economică. „Reţeta” divertismentului de la sfârşitul anilor ‘90, pare să fi fost transferată în zilele noastre.
În vremuri de criză, emisiuni TV care promit scoaterea din sărăcie sparg praguri de audienţă. Oamenii cre