Companiile de leasing se confrunta cu cel mai mare val de recuperari de bunuri din istoria acestei piete, in conditiile in care tot mai multi clienti nu isi pot plati ratele.
„Acest val de recuperari este o premiera pentru piata de leasing si a inceput in octombrie-noiembrie anul trecut. Au fost si in trecut reposedari de bunuri de la clienti, dar niciodata intr-o asemenea masura. In prezent avem in stoc circa 120 de masini si echipamente recuperate, in timp ce in anii trecuti erau maximum 20-30 de bunuri", spune Florentina Mircea, directorul general al TBI Leasing.
Inrautatirea situatiei economice, cresterea dobanzilor si a cursului valutar, in conditiile in care finantarile in leasing sunt in euro, au adus multe companii, dar si persoane fizice in situatia de a nu-si mai putea plati ratele pentru bunurile cumparate in leasing.
La firmele de leasing a aparut brusc o noua activitate: vanzarea de masini si echipamente second-hand.
In general, companiile de leasing trec la reposedarea bunului finantat dupa ce clientul nu plateste 2-3 rate consecutive, insa nu inainte de a incerca sa gaseasca o solutie de reesalonare a datoriei. Odata cu reposedarea, clientul pierde nu doar bunul, ci si avansul si toate ratele platite pana in acel moment.
„Sigur ca noi incercam sa ajungem la o intelegere, dar daca clientul nu mai poate plati se trece la reposedare. Sunt mult mai multe cazuri decat in trecut, la noi numarul reposedarilor s-a dublat", afirma Dan Constantinescu, director executiv responsabil de vanzari in cadrul UniCredit Leasing, cea mai mare companie de pe piata, care in ultimele luni a recuperat circa 130 de bunuri de la clienti, aproape toate fiind masini.
„Cele mai multe din acestea sunt masini luate in leasing cu avans mic, deoarece clientii nu pierd foarte mult la acestea. In general, se pierde din revanzarea acestor masini,