Fenomenul contrafacerilor imperfecte a devenit un „sport de masă” în China, unde sunt imitate până şi emisiunile TV. Sursa: EPA
Pantofii sport IVIKE, terminalele hiPhone şi autoturismele Chery QQ (copie după modelul Chevrolet Spark), întâlnite la tot pasul pe străzile din Beijing, sunt toate expresia unui fenomen extins la nivelul întregii societăţi chineze. Este vorba de „shanzhai”, contrafacerea imperfectă şi evidentă, care face obiectul unei ample dezbateri în mass-media din China şi nu numai.
Potrivit AFP, termenul „shanzhai” a fost folosit iniţial pentru a desemna satele de munte rebele care, în perioada Chinei imperiale, s-au împotrivit cu succes autorităţilor locale. Începând de anul trecut, „shanzhai” este utilizat pentru a descrie telefoanele mobile produse de micile fabrici din provincia Canton. Fie că se numesc NCKIA sau Anycoll, aceste aparate păstrează designul şi funcţionalitatea originalelor NOKIA şi Anycall. Astfel de telefoane, fabricate fără licenţă şi comercializate la preţuri extrem de atractive, au invadat piaţa asiatică.
Falsuri la scară naţională
În China însă, aproape orice produs poate avea versiunea sa „shanzhai”, de la articole de îmbrăcăminte şi calculatoare până la emisiuni de televiziune. Asta pentru că glisarea între frontierele proprietăţii intelectuale şi ale drepturilor de autor a dat naştere unei veritabile culturi. Există filme, cântăreţi şi umorişti „shanzhai”. Deşi pare de necrezut, până şi o emisiune despre protejarea drepturilor consumatorilor are o versiune „shanzhai”. Autorul iniţiativei a explicat, într-un interviu, că pur şi simplu a dorit să facă un serviciu populaţiei, întrucât canalul care difuza emsiunea originală, CCTV, ar fi supus unor presiuni puternice şi nu ar mai putea servi interesele consumatorilor.
După ce un post de televiziune care emite on-line