La noua ani dupa filmul turnat in Romania, "Amen", Costa-Gavras a revenit pe Dambovita pentru a-si lansa cel mai recent film, "Eden a l'ouest"/"Paradis in vest". La conferinta de presa, cineastul s-a intrerupt din vorbit pentru a veni sa-l imbratiseze pe Ion Caramitru, aflat in primul rand din Sala Ronda a Hotelului Intercontinental. Dorina Chiriac, Horatiu Malaele, Andrei Boncea, Iurie Darie, Anca Pandrea si Cristian Comeaga au venit si ei sa-l vada si sa-l salute pe regizor.
La sfarsitul conferintei de presa, cineastul grec stabilit de multi ani in Franta s-a si fotografiat cu Horatiu Malaele si Ion Caramitru.
Daca "Amen" (2002) era un film foarte onest despre al doilea razboi mondial si Holocaust, tratand cu delicatete un subiect deja tocit de cea de-a saptea arta, cu "Paradis in vest" Costa-Gavras vireaza asumat spre un registru din care din pacate n-are decat de pierdut.
"In ultimii ani s-au facut multe filme care trateaza despre problematica imigrantului, dar de fiecare data cand tratezi aceasta problema la modul dramatic, creezi o stare negativa care se intoarce impotriva imigrantilor", considera Costa-Gavras care recurge la o poveste (scrisa impreuna cu Jean-Claude Grumberg) mai mult metaforica decat realista, despre un balcanic dintr-o tara incerta care emigreaza si pe drumul spre Paris e fraierit, abuzat sexual, furat, gonit de personaje (cu putine exceptii) care de care mai negative si mai emblematice - directorul homosexual al unui complex turistic de lux, un sofer balcanic, un conational, emigrant si el etc.
Altfel, personajele feminine sunt ocrotitoare. O bovarica turista germana il seduce, dar il si ajuta pe erou sa fuga din complexul de lux Eden, iar o vaduva pariziana ii da de pomana haina sotului ei mort.
Costa-Gavras le-a spus jurnalistilor ca fiecare secventa din film a fost gandita sa semn