România nu mai este aşa de ieftină în privinţa costurilor cu forţa de muncă şi începe să îşi piardă din avantaje în faţa statelor din nordul Africii. Sectorul automotive, care a atras foarte mulţi investitori străini până la sosirea crizei, se zbate acum să supravieţuiască, după ce comenzile au scăzut considerabil.
Mai mulţi furnizori de componente auto îşi relochează fabricile din România în această zonă, în vreme ce alte companii din Occident prezente în ţara noastră se văd nevoite să crească salariile.
Criza face ca sectorul automotive să fie într-o permutare continuă în strădania de a reduce costurile, iar primele sunt cele cu salariile. "Leoni AG, cel mai mare producător german de cabluri electrice pentru autoturisme, se reorientează din Estul Europei pentru a beneficia de avantajul costului mai redus cu mâna de lucru din Africa", notează Bloomberg. Compania a anunţat la 13 ianuarie că va închide fabrica amplasată pe platforma de la Mioveni, una dintre cele patru unităţi deţinute în ţara noastră. Astfel, peste 230 de angajaţi îşi vor pierde locurile de muncă, în vreme ce statul pierde un contribuitor la buget.
"Procesul de închidere a fabricii din Mioveni ar urma să fie finalizat cel târziu în iunie 2009. O dată cu închiderea fabricii, cei aproximativ 230 angajaţi ar urma să fie disponibilizaţi conform planului de concediere colectivă", preciza Leoni în comunicat. "Creşterile de salarii în anumite state est-europene sunt clar peste 10% în fiecare an", a spus Uwe Lamann, membru în Consiliul de Administraţie al Leoni. Fără să numească exact, Lamann se referea la România.
SALARII INSTABILE
În primăvara anului trecut, Sindicatul Automobile Dacia a declanşat o grevă generală de 19 zile la Dacia. Angajaţii au obţinut o creştere eşalonată, de 300 lei brut de la 1 ianuarie 2008 şi de 60 lei brut din septembri