Electra exportă 70% din producţia de circuite imprimate, însă pieţele-ţintă sunt afectate de criză. Marian Berdan, proprietarul producătorului de interfoane Electra din Iaşi, spune că începând cu finalul anului trecut comenzile au scăzut cu 40%. Din spatele biroului său plin de ziare şi reviste de business, Berdan începe să povestească în „dulşele grai moldovinesc“ despre cât de dur a lovit criza financiară pe piaţa pe care activează compania lui, cea a interfoanelor.
„Am simţit foarte tare această criză încă din septembrie. Când politicienii erau cu capul în nori, noi eram cu picioarele pe pământ. Am resimţit o scădere mai ales pe partea de circuite, care sunt destinate în proporţie de 40% exportului.
Comenzile au scăzut din septembrie brusc cu 30-40%. A fost o lovitură şi pentru forţa de muncă deoarece, scăzând comenzile, scade şi materia primă, dar forţa de muncă îţi rămâne aceeaşi dacă nu începi să disponibilizezi”, explică Berdan.
Disponibilizările, o chestiune necesară
Scăderea continuă a comenzilor a avut ca rezultat final disponibilizarea unui număr de 20 de angajaţi. Potrivit reprezentantului Electra, compania deţine în prezent aproximativ 140 de angajaţi, evoluţia ulterioară a afacerilor determinând fluctuaţiile numărului de angajaţi.
„Dacă vara trecută voiam să angajez un inginer şi el îmi spunea că fără 1.000 de euro nici nu se da jos din pat, acum acceptă orice ofertă îi fac. Nu trebuie interpretat că l-am prins la cotitură acum, dar se pare că oamenii au devenit mult mai înţelegători.
Oamenii vor trebui să mediteze puţin la aceste lucruri, ceva trebuie să se schimbe. A venit momentul să rămână doar cei care sunt bine pregătiţi”, mai spune oficialul Electra.
Lichidităţile, un element vital
În condiţiile financiare actuale, strategia compan