Oricata bunavointa am avea, nu putem sa nu constatam scorurile slabe inregistrate de marea licitatie de duminica de la Paris, Hotel Drouot Montaigne si, simultan, de la Bucuresti Hotel Novotel, prin conexiune directa. Cum spuneam in numarul trecut al ziarului nostru, licitarea propriu-zisa a fost deschisa nu doar in cele doua locatii pomenite, ci si online, pentru orice doritor inscris in cursa, iar intregul proces a putut fi vizionat live, in timp real, si a insemnat nu doar emotii – intre anuntarea pretului de pornire si cel de, eventual, adjudecare –, ci si o intreaga suita de judecati, uneori penetrante, alteori stupid-rasuflate, ale maestrilor de ceremonie privitoare la exponate, replici pline de umor, schimbate peste umar intre sala si commissaire-priseur, oftaturi si aplauze, rasete si incurajari. Pe scurt, o atmosfera mult mai putin solemna decat te-ai astepta la un eveniment de o asemenea anvergura.
Din pacate, ceea ce ar fi trebuit sa fie o intrare pe orbita internationala a artei romanesti contemporane, un moment zero al cotatiilor pentru tinerii plasticieni romani, dar si o ridicare semnificativa de cota pentru clasici, nu a fost decat o ilustrare a crizei generale, a spaimei de investitie in arta si, de ce nu, o recunoastere a faptului ca va mai curge multa apa pe Sena pana cand romanii sa poata concura, de pe picior de egalitate, cu occidentalii, in general, si cu marile si superumflatele vedete ale tinerei arte chineze, in mod special.
Iata cateva dintre rezultate, pentru a caror citire exacta vom oferi si informatia potrivit careia, pentru lucrarile adjudecate cu sume de pana in 14.000 de euro, casa Chayette et Cheval percepe un comision de 20%.
Recordul absolut a fost inregistrat de o natura moarta a lui Petrascu – 56.000 de euro, vanduta sub cota minima de estimare, care era de 60.000 de euro.
Pe locul doi, Laura