Mario Garcia, gurul mondial al graficii de ziar, a fost joi la Bucureşti, pentru conferinţa „Managing Media Crisis”, organizată de Media Management Institute.
Conferinţa a fost una apăsătoare, fiindcă a venit la scurt timp după ce două mari redacţii de ziare centrale - una dintre ele este a EVZ - au concediat câteva zeci de angajaţi. Interesant e modul cum se întâlnesc - sau nu - soluţiile lui Garcia cu problemele presei româneşti.
Omul care a redesenat câteva zeci de ziare celebre a avut două sesiuni de prezentare care sau ocupat în primul rând de traseul informaţiei în noua conjunctură, în care ştirea „caldă” e luată de site-urile de informaţie şi de televiziuni. Cum prezentările şi soluţiile „oracolului” Garcia trebuie să aibă destule în comun cu criza globală a tiparului, e momentul să ne bucurăm că astfel de probleme la mintea cocoşului afectează şi alte pieţe. Unii ziarişti consideră şi azi că „nu e ştire dacă nu a fost tipărită”, subliniază Garcia, în timp ce publicul ia informaţia de pe mediile electronice sau audiovizuale. Simptomatic şi normal, mult din discursul superdesignerului s-a mutat către informaţia electronică şi ceea ce poţi face din pagina întâi a ziarelor în mileniul al treilea. A fost vorba de analogii între site-uri şi tipar, plus considerente de ceea ce am putea numi „uzabilitate” - un termen născut pe internet - a paginii întâi a ziarului. Managerii şi redactorii-şefi au ascultat cu religiozitate şi, probabil, se vor gândi la noi redesenări ale ziarelor.
Asta a fost Garcia. Între el şi el, aşa-zicând, au fost şi două dezbateri, cu managerii şi redactorii-şefi din presa scrisă, moderate de autorul acestor rânduri (această precizare e necesară în virtutea unui posibil conflict de interese legat de implicarea acestuia în conferinţă). Discuţia a fost alta. S-a vorbit tot despre internet, dar ca un duşman care