In orice traversare de necunoscut avem nevoie de repere. De obicei, acestea se fixeaza prin metafore care stabilesc analogii cu situatii cunoscute. Una din metaforele* de succes privind reactiile firmei, in perioada de criza, se refera la lumea boxului si recomanda companiilor sa se comporte precum Muhammad Ali in meciul cu George Foreman: "Sa fie agile si sa stie sa incaseze loviturile".
Orice metafora omite insa unele parti ale realitatii. In acest caz, din analogia cu boxul, se uita ca incasarea a prea multe lovituri de catre invingator, i-a afectat acestuia in timp functii vitale ale creierului.
O omisiune similara fac si cei care reamintesc cu insistenta antreprenorilor ca orice criza este o "oportunitate".
S-ar putea ca mentinerea "oportunitatilor", in situatia in care criza economica este de durata, sa afecteze iremediabil foarte multe firme.
Dupa aprecierile cotidianului The Wall Street Journal**, firmele din tarile emergente au trait criza dupa criza si au deja comportamente de supravietuitori instinctuali.
Acest lucru este numai partial valabil si pentru firmele romanesti. Problemele acestora apar datorita lipsei de experienta, modelelor de afaceri pe care le-au adoptat si specificului mediului de afaceri autohton.
Firma romaneasca nu are o traditie mai mare de douazeci de ani. In aceasta perioada antreprenorul a trebuit sa evolueze de la "one man show" - omul care controleaza si incearca sa faca totul in firma - la intelegerea si aplicarea guvernantei corporatiste. Cea mai mare revolutie pentru firmele autohtone a fost angajarea de manageri profesionisti si organizarea firmei dupa principii corporatiste. Nu multe firme au parcurs, pana in prezent, aceasta faza.
Pe de alta parte, mediul de afaceri a favorizat dezvoltarea modelelor de afaceri speculative. Averile ultimelor doua decenii au fost initiate prin sp