O ciudăţenie a culturii noastre e că face mare caz de o seamă de artişti şi de grupări, care în cuprinderea spirituală a Europei înseamnă mai nimic, dar amână ori nu dă importanţa cuvenită unor contribuţii estetice majore, cum ar fi Şcoala de la Baia Mare şi Colonia pictorilor de la Balcic. E ca în agricultură: avem pământ roditor şi facem foame sau cumpărăm mâncare de la alţii.
Ce-i de neiertat e că, imediat după 1990, forurile culturale continentale au dat fonduri şi au insistat ca Ministerul Culturii din România să valorizeze pe criterii internaţionale avantajoase creaţia atât de originală din cele două centre artistice regionale Balcic şi Baia Mare, însă banii pentru programul Balcic au fost risipiţi pe loc de câţiva derbedei aciuaţi în minister, iar din programul Şcoala de la Baia Mare - sau Centrul artistic Baia Mare, cum preferă să-i spună muzeografii urbei - s-au tras doar unele foloase colaterale, prin relaţie cu interesul legitim pe care ungurii îl manifestă pentru subiect. Astfel că singura mare expozţie de la Muzeul Naţional de Artă al României şi catalogul manifestării din 1999 ni le-a făcut cadou Galeria naţională maghiară din Budapesta. (!!!)
E drept să spunem aici că Muzeul Judeţean Maramureş a organizat, în perioada decembrie 1996-august 1997, la centenarul şcolii o mare expoziţie locală, cu un catalog foarte elaborat. La un secol adică de la prima sosire în Baia Mare a lui Simon Hollosy (Simion Corbul) cu grupul său de studenţi din mai multe ţări. Un eveniment subvenţionat atunci de guvernul de la Bucureşti, care însă n-a avut un ecou major nici în Capitală, la cei care au finanţat centenarul, nici în ţară.
Sortită să marcheze un remarcabil efort de adjudecare a unei mari idei, onorată în egală măsură de pictori unguri, români şi de zeci de artişti de pe câteva continente, magistrala expoziţie din Maramureş