Reporter: Exista calitati anume pe care trebuie sa le aiba un farmacist?
Iustina Vas: Trebuie sa fie onest, cinstit, bun cu oamenii, rabdator si nu in ultimul rand relatia cu pacientul trebuie sa fie de suflet. Deci toate calitatile astea, un farmacist care a absolvit facultatea si a depus juramantul lui Hypocrate, trebuie sa le aiba si sa le mentina de-a lungul intregii sale cariere
Rep.: Bolnavii cand au o problema nu isi suna medicul de familie, ci apeleaza direct la farmacist. Este indicat acest lucru?
I.V.: Sigur ca asta este asa la prima vedere. Dar daca analizam prescriptia medicala spunem ca nu este asa. De-a lungul carierei sale, in farmaciile comunitare farmacistul stabileste cu pacientul o relatie speciala. Poate ca din faptul ca farmacistul are mai mult timp si, ma refer aici la farmaciile din mediul rural unde farmacistul isi cunoaste foarte bine pacientul si evolutia bolilor pe care le-a avut se stabileste aceasta relatie umanitara si profesionista. Pacientul merge si ii spune farmacistului ce il doare, sau il intreaba unde sa faca o analiza, sau vreau sa merg sa consulte un medic de specialitate si nu stie unde, ii cere sfatul farmacistului.
Farmacistul este pregatit profesional sa faca aceste indicatii, dar pacientul sta de fiecare data de vorba cu pacientul pentru ca la o viroza cum este gripa nu e tot una ce ii dai, ce a mai luat cand a mai facut aceste viroze. Deci are loc consilierea. In general lumea merge cu incredere la farmacisti si, trebuie sa mearga, pentru ca sunt pregatiti sa faca aceasta consiliere si sa ajute.
Rep.: Relatia cu medicii de familie este una apropiata?
I.V.: Este foarte buna dupa parerea mea. Pentru ca farmaciile impreuna cu medicii fac acea echipa care trebuie sa mearga in primul rand pe preventie. Sa prevenim automedicatia. De exemplu daca a avut un consum prea mare de aspirina p