Jucatorii de top din retailul alimentar, care realizeaza afaceri cumulate de 5 miliarde de euro, adica aproape 20% din intregul comert cu bunuri de larg consum, au intrat pe un trend descendent al vanzarilor pe metru patrat, pe fondul intensificarii competitiei pe piata. Vanzarile de 10.000 de euro/mp inregistrate de hipermarketuri, care plasau piata locala pe locul doi in Europa dupa Franta in anul 2006, devin istorie.
Investitiile de peste un miliard de euro in expansiune, realizate in ultimii doi ani, le-au adus o crestere de peste 20% a suprafetelor de vanzare, insa avansul cifrei de afaceri a fost inferior acestei rate, de 14%, ceea ce a dus la o diminuare a productivitatii medii in randul liderilor din comert, arata un studiu realizat de ZF pe baza datelor furnizate de companii si a informatiilor din piata.
ZF a analizat performantele celor mai mari doi jucatori activi pe segmentele de hipermarketuri, supermarketuri, cash & carry si discountere, raportand vanzarile inregistrate de acestia la suprafetele de vanzare operate - acesta este cel mai important indicator de performanta in retail. Suprafetele de vanzare ale retelelor au fost ajustate in functie de datele de inaugurare ale magazinelor noi din 2007 si 2008, pentru o analiza cat mai corecta a pietei.
Clasamentul scoate in fata o schimbare de lider: Carrefour, cel mai productiv retailer in 2007 dupa valoarea vanzarilor pe metru patrat, a fost devansat anul trecut de Metro Cash & Carry, reteaua cu cele mai mari vanzari din comertul alimentar. Cei doi jucatori continua sa conduca in topul celor mai productive retele, cu toate ca au inregistrat anul trecut un declin al valorii vanzarilor/mp.
Jucatorii de top din retailul alimentar, care realizeaza afaceri cumulate de 5 miliarde de euro, adica aproape 20% din intregul comert cu bunuri de larg consum, au intrat pe un tr