Veniturile bancilor din comisioane echivaleaza sau chiar depasesc in unele cazuri castigul din marja neta de dobanda. Cum decid marii jucatori strategia castigurilor?
Comisioanele si dobanzile sunt principalele castiguri ale unei banci, in proportie de aproximativ 90%, restul fiind venituri din activitatea de trezorerie.
Potrivit unei analize ZF la nivelul primilor cinci jucatori din sistemul bancar, veniturile din comisioane reprezinta in medie circa 45% din totalul veniturilor din dobanzi si comisioane, cu precizarea ca pentru Volksbank cifrele sunt pentru anul 2007.
Raiffeisen, BRD si UniCredit sunt cele trei banci din top cinci unde strategia veniturilor este de tipul "fifty-fifty", in timp ce BCR are venituri mai mari din dobanzi decat din comisioane. Volksbank este exceptia: venituri din comisioane mai mari decat din dobanzi.
Reprezentantii bancilor in cauza explica ponderea ridicata a veniturilor din comisioane prin faptul ca o buna parte din acestea provin din serviciile oferite (plata facturilor), nu neaparat din produse (credite). Serviciile oferite de banci au castigat in ultimii ani multa popularitate in randul clientilor.
"Face parte din strategia bancilor universale, inclusiv a BRD, de a-si diversifica structura veniturilor prin asigurarea unui echilibru intre diversele componente, in special dobanda si comisioanele. Astfel se are in vedere o limitare a variabilitatii excesive a rezultatelor, ceea ce in final inseamna o predictibilitate mai buna a acestora. Acest demers strategic s-a tradus in ultimii ani prin imbogatirea ofertei cu numeroase produse, si in special servicii, care au marit ponderea comisioanelor", spune Claudiu Cercel, directorul general adjunct al BRD.
Avand in vedere ca unele banci castiga din comisioane la fel ca din marja neta de dobanda, se poate spune despre clienti ca platesc comisioane la fel de