Firmele de executive search - specializate in recrutarea de top management - vad scaderi de pana la 60% ale volumelor de recrutare, iar tarifele au scazut in unele cazuri si cu 40%. Pe ce mizeaza consultantii in acest an? Pe faptul ca organizatiile nu pot trai fara manageri.
Firmele de executive search se confrunta cu o dubla provocare de cateva luni: pe de o parte, companiile recruteaza cu mult mai putin, intr-un ritm care poate fi asemanat cu "cota de avarie". Pe de alta parte, angajatorii, afectati de procese de restructurare si de scaderile businessurilor, nu mai sunt atat de generosi cand vine vorba sa dea bani pentru recrutari de manageri si negociaza "la sange" contractele cu firmele de executive search.
"Din informatiile pe care le avem, tarifele practicate in piata de executive search inregistreaza o scadere in ultima vreme, mergand pana la 30 - 40% din valoarea celor practicate in urma cu sase luni. Aceasta scadere este corelata si cu o reducere la nivelul numarului de cereri primite. Nu doar scaderea nivelului onorariilor afecteaza piata. Cel mai grav este ca se renunta foarte usor la foarte multe dintre conditiile care asigurau calitatea prestatiei in executive search", spune Alin Radulescu, executive search consultant in cadrul firmei de executive search Advice Human Resources.
Desi multe din companiile de recrutare au redus onorariile, tarifele nu au ajuns inca la minim. "Piata elimina cativa jucatori, raman cei pregatiti si profesionisti si la sfarsitul anului putem avea concluzii mai clare", apreciaza Sorin Roibu, managing director al Arthur Hunt.
Pretul e important, insa nu critic
Businessul de executive search este una dintre cele mai profitabile zone ale consultantei, cu marje de profit care merg pana la 50-60%.
In executive search, "pretul e important, insa nu critic", spun consultantii. Este un serv