Un inginer din Neamţ s-a apucat, acum cinci ani, să producă aeronave, într-un cătun de pe Valea Enei, iar acum are deja vânzări consistente la activ şi destule comenzi ferme din străinătate. Sursa: Dan SofroniaSursa: Dan Sofronia
1 /. Afacerea cu avioane pornită de Vasile Procopie, de 52 de ani, merge strună şi-n aceste vremuri de criză. Aer-Tech Impex a apărut în comuna Oniceni, un cătun cu vreo 300 de oameni. Investitorul a pus în practică ceea ce a învăţat la uzina de avioane de la Bacău şi la Dresda, după Revoluţie, convins fiind că poate realiza ceva temeinic în satul natal.
S-a asociat cu un grup de oameni de afaceri germani şi a pus „pe roate” mica făbrică de avioane de agreement, amplasată într-un fost grajd de CAP. „Criza mondială nu a ajuns la Valea Enei şi nici nu sunt perspective. Avem comenzi din diverse state europene. Nu ne plângem. Ne-am făcut o strategie de economii şi până şi cea mai mică şaibă se realizează la noi în făbricuţă, după standard. Avioanele sunt fiabile şi sigure”, explică Vasile Procopie.
Exportă în Germania, Italia, Franţa şi Spania
Până acum a realizat 12 aparate de zbor, exportate în Germania, Italia, Franţa şi Spania, alte cinci sunt în lucru şi mai are comenzi. Costul unui avion asamblat la Valea Enei, cu unul sau două locuri este cuprins între 40.000- 50.000 de euro. O parte din costuri, 14-16.000 reprezintă preţul motorului, de fabricaţie austriacă sau australiană, în funcţie de capacitate: de 80, 100 sau 120 cai putere.
O aeronavă cântăreşte în jur de 350 de kilograme, are o autonomie de zbor de circa 700 de kilometri şi poate ajunge la o viteză de croazieră de 120 kilometri pe oră. Altitudinea maximă la care se poate ajunge este de circa 4.000 de metri. Aparatele sunt confecţionate din tablă specială de aluminiu, iar îmbinările se fac prin nituire şi doar în câteva