Lucrările la tronsonul 2 B al Autostrăzii Transilvania s-au poticnit într-un depozit de deşeuri de lângă Turda. Cea mai gravă problemă de mediu a judeţului Cluj nu a fost vizibilă până când zecile de tone de deşeuri nu au fost evaluate la sume colosale. În an de criză financiară şi de împrumuturi externe, bugetul de stat "va fi neutralizat" de 30 de milioane de euro!
Depozitul de hexaclorciclohexan (HCH) nu a fost observat de cei care au întocmit studiul de fezabilitate. El nu a reprezentat o problemă nici atunci când ONG-urile de mediu au cerut sprijin pentru mutarea lor şi au semnalat toxicitatea acestor substanţe. Acum, când terenul trebuie curăţat şi pus la dispoziţia Bechtel până la 30 aprilie, altfel penalizările nu vor întârzia să apară, HCH-ul de la Turda a devenit o problemă naţională.
Mutarea deşeurilor a fost pasată între autorităţile locale şi cele centrale ani în şir. O dată cu apropierea termenului la care terenul trebuie predat, sumele necesare decontaminării au crescut. Iniţial, toată treaba cu mutatul deşeurilor ar fi trebuit rezolvată la nivel local.
Pentru 17 milioane de euro, societatea I&C Invest SRL ar fi urmat să mute deşeurile de hexaclorciclohexan (HCH). Pentru contractul generos nu s-a pus nici un moment problema organizării unei licitaţii.
"Am vrut ca autorităţile să se pună de acord. Cine plăteşte costurile? Atât Ministerul Transporturilor, cât şi Ministerul Mediului sau CNADNR trebuie să discute serios. Ei au o problemă şi cu locaţia, pentru că aceste substanţe trebuie conservate. Pe mine mă interesează să nu ducem aceste deşeuri la întâmplare şi să facem rău altor oameni din judeţ. Să nu mai vorbim despre implicaţiile financiare şi despre costurile care au crescut foarte mult şi care ar fi putut fi evitate",
a precizat Alexandru Cordoş, senator PSD.
Senatorul a cerut,