Exista o subvalorificare a Dunarii in ceea ce priveste transportul iar infrastructura din porturile romanesti trebuie modernizata, a declarat joi presedintele Romaniei, Traian Basescu.
"Privind la Rin si la Dunare constatam uriase discrepante in modul cum cele doua mari fluvii sunt valorificate. Rinul are un sector navigabil de 700 de kilometri pe care anual se transporta 350 de milioane de tone de marfuri.
Pe Dunare, care are un sector navigabil de 2.200 de kilometri, se transporta 67 de milioane de tone de marfuri. Exista deci o subvalorificare de transport a Dunarii", a declarat presedintele, prezent la exercitiul militar romano-olandez "Cooperative Lion 09".
Presedintele a subliniat necesitatea unificarii regulilor de navigatie pentru conectarea Rotterdamului si Constantei in mod practic si a precizat ca astfel de initiative nu au fost bine primite la nivel european.
"O decizie politica de unificare a celor doua reguli de navigatie este esentiala. Cu certitudine acest lucru sta in mana politicienilor", a explicat presedintele, adaugand ca Dunarea este "fezabila" in ceea ce priveste dezvoltarea durabila.
"Dunarea, avand in vedere nivelul scazut de utilizare este o resursa uriasa ptentru diminuarea traficului rutier si nu cred ca exista solutie mai buna din punct de vedere al nivelului de poluare generat de transportul rutier decat trecerea la transportul maritim", a declarat presedintele.
Basescu a subliniat ca Romania are un potential economic urias, avand sansa sa detina 1.075 de kilometri de Dunare si un numar impresionant de porturi si capacitati de transport combinat.
Este esentiala insa modernizarea acestei infrastructuri pentru valorificarea la maxim a acestui potential.
"La Marea Neagra primul si cel mai apropiat port de tranzit al resurselor energetice este Con