Născut dintr-o tragedie (moartea prematură a regizorului Cristian Nemescu şi a sound designer-ului Andrei Toncu) şi menit a păstra vie memoria celor doi tineri şi talentaţi cineaşti, Festivalul Internaţional de Scurt şi Mediu- metraj – NexT –, ajuns recent la a III-a ediţie, a devenit un autentic fenomen. Deşi este încă foarte tînăr, aşa cum scria anul trecut criticul Valerian Sava, bucureşteanul NexT a intrat deja în rîndul festivalurilor-instituţii din România, alături de clujeanul TIFF şi sibianul Astra Film. Şi producătoarea Ada Solomon, director al festivalului, a observat, în cuvîntul ei de deschidere, că NexT nu mai este doar un eveniment cinematografic printre altele, reprezentînd deja „o stare de spirit şi un mod de viaţă“. Pentru mine, NexT este toate acestea şi, în plus, un brand tot mai puternic, cu care cultura română se poate mîndri. Premianţi Ca spectator care a avut şansa să vadă toate cele 25 de filme alese de criticul Andrei Gorzo pentru competiţia de anul acesta a NexT-ului, pot să declar fără rezerve că cei şapte membri ai juriului internaţional (germanul Frank Albers, sîrbul Stefan Arsnijevi´c, românul Cătălin Cristuţiu, ruso-germanul Nikolaj Nikitin, suedezul Christoffer Olofsson, belgianul Jean-Yves Roubin şi estoniana Riina Sildos) au alcătuit un palmares ireproşabil. Cele două scurtmetraje franceze distinse cu menţiuni, Mortul nu aude clopotele şi Taxi Wala, meritau remarcate pentru modul în care, folosind mijloace minime, izbutesc să reflecte atmosfera din veacul al XIII-lea – impregnată de obsesii şi temeri privind destinul postum al sufletului (unul dintre consultanţii ştiinţifici ai filmului este celebrul medievist Jacques Le Goff) – şi, respectiv, incomunicabilitatea alienantă din societatea multiculturală contemporană. Toate visele mele pe VHS este, cu siguranţă, un film de public. Autorul său, artistul plurivalent Timothy X Atac