Ea sustine ca firmele ale caror practici ar putea fi considerate anticoncurentiale si care se prevaleaza de criza financiara in motivarea acestora pot scapa de sanctiuni sau pot obtine amenzi mult mai reduse din partea autoritatilor in aceasta perioada. „Companiile pot incerca mai multe abordari pentru cele patru - cinci tipuri de intelegeri pe timp de criza, daca in urma analizei autoritatile de concurenta considera ca au mai multe efecte pozitive decat negative", a explicat Vasilache la seminarul „Criza economica si financiara. Efectele in lumea juridica".
Unele dintre formele permise de parteneriate intre concurenti sunt acordurile de cercetare-dezvoltare sau de productie in comun, insa acestea pot fi incheiate daca partile implicate cumuleaza o cota de piata prevazuta de lege (sub 25% in primul caz si sub 20% in cel de-al doilea caz).
„Autoritatile de concurenta (Comisia Europeana si Consiliul Concurentei) sunt mai flexibile in ceea ce priveste implementarea acestor acorduri chiar daca cei doi parteneri depasesc cota de piata prevazuta de lege", adauga Vasilache.
In cazul in care nu sunt respectati termenii legali, amenzile pot ajunge pana la 10% din cifra de afaceri obtinuta in anul anterior de cele doua companii. Un rol foarte important in astfel de practici il are trainingul adresat personalului din companie, cum este cel din marketing sau din zona achizitiilor, unde se interactioneaza direct cu clientii. „Ei pot implementa aceste practici fara sa stie restul angajatilor din companie, fara sa stie chiar si directorul general", considera Vasilache.
Reprezentantii casei de avocatura Tuca, Zbarcea & Asociatii au mai spus ca numarul companiilor care solicita renegocierea contractelor cu partenerii de afaceri a crescut semnificativ din toamna anului trecut, acestea avand probleme cauzate de diferentele de curs valutar si de instalarea crize