O practica relativ des intalnita in firmele de recrutare, dar si in cadrul departamentelor de resurse umane ale companiilor este postarea anunturilor fictive de angajare pe site-urile de recrutare online sau in ziare, principalul scop fiind extinderea bazelor de date si cresterea sanselor de a gasi cei mai buni candidati pentru posturi care urmeaza sa fie libere.
"Atragi foarte multe CV-uri postand pe internet un anunt de genul 'companie multinationala angajeaza, client confidential'", spune Dan Berteanu, general manager al companiei de recrutare Talent Stream, infiintata la inceputul acestui an si care are, in prezent, peste 300 de candidati in baza de date, anticipand ca, pana la sfarsitul anului, numarul acestora va ajunge la 2.000 - 3.000.
Chiar daca nu au nevoie de oameni, chiar daca nu fac recrutari, unele din firmele locale profita de faptul ca in urma unui singur anunt de recrutare, pot chema la interviu mai multe persoane, care devin utile in momentul in care apare o pozitie libera.
"Aceasta abordare prin care o companie posteaza un anunt in lipsa unei nevoi reale de recrutare are la baza principiul 'drobului de sare', un principiu simplu de altfel. Stochezi informatie pe care o vei putea folosi pe viitor, pentru a contracara evenimente neprevazute", spune Oana Cosman, finance recruitment consultant in cadrul Talent Stream, care adauga ca postarea anunturilor fictive este o practica intalnita atat la firmele de recrutare, cat si in departamentele de resurse umane ale companiilor, in firme mai mari sau mai mici, atat in tara, cat si in strainatate.
"Daca unele anunturi vand un job inexistent, exista si anunturi care ascund oferte de servicii si produse nesolicitate precum oferte de consiliere in cariera contra cost sau servicii de training", spune Cosman.
Jobul, ca pretext
Pe langa anunturile fictive, pot exista