* UNNPR, Poliţia Română şi STS vor implementa un sistem de verificare a datelor înscrise pe documentele de identitate * notarii vor putea, din propriile birouri, să verifice dacă un individ are un act de identitate adevărat sau fals şi au obligaţia să anunţe imediat Poliţia * măsura a fost adoptată la iniţiativa notarilor, îngrijoraţi de tehnica folosirii actelor false la încheierea tranzacţiilor imobiliare * deşi proiectul a fost costisitor, de luna viitoare sistemul va fi implementat în 2000 de cabinete notariale
De luna viitoare, cei care făceau bani din tranzacţii imobiliare în baza unor acte de identitate false vor avea motive serioase să se teamă. Din mai, notarii publici vor putea verifica personal, în doar câteva secunde, baza de date ce conţine informaţii despre persoane a Poliţiei Române. Mai precis, în momentul în care un individ se va prezenta la notar, cu scopul de a vinde sau de a cumpăra un imobil sau un teren, conform legii, notarul îi va solicita actul de identitate. Apoi, utilizând semnătura sa electronică şi un cod, va accesa baza de date a Serviciului de Evidenţă Informatizată a Persoanei (SEIP) pentru a verifica seria, numărul actului de indentitate şi codul numeric personal. Sistemul îi va spune dacă datele introduse corespund cu cele din baza de date, şi dacă nu, îl vor avertiza că are de-a face cu un fals. Mai departe, notarul are obligaţia să anunţe poliţia.
Numeroşi notari publici au fost cercetaţi penal fără să fie vinovaţi
În aces caz sunt implicate Uniunea Naţională a Notarilor Publici, Serviciul de Transmisiuni Special şi Poliţia Română. Toate trei instituţiile au fost de acord că se impunea introducerea unui astfel de sistem, asta deoarece, în practica notarială a ultimilor ani au apărut, tot mai frecvent, cazuri în care unele persoane s-au folosit de identitatea altora, prezentând documente de identitate falsificat