Primul semn al crizei în România a fost dispariţia banilor din piaţă, blocajul financiar şi cererea ce a scăzut simţitor. Sloganul zilei este „tăiaţi costurile“ şi toată lumea s-a repezit să taie, pe lângă costurile forţei de muncă, costurile de marketing şi promovare, precum şi pe acelea asociate programelor de pregătire. Adevărul este că nu ai nevoie de MBA ca să vezi că reducerea costurilor este o cale spre supravieţuire. Dar nu este unica şi nu îţi ofe
Primul semn al crizei în România a fost dispariţia banilor din piaţă, blocajul financiar şi cererea ce a scăzut simţitor. Sloganul zilei este „tăiaţi costurile“ şi toată lumea s-a repezit să taie, pe lângă costurile forţei de muncă, costurile de marketing şi promovare, precum şi pe acelea asociate programelor de pregătire. Adevărul este că nu ai nevoie de MBA ca să vezi că reducerea costurilor este o cale spre supravieţuire. Dar nu este unica şi nu îţi oferă nici garanţii.
În schimb, am văzut prea puţine companii care îşi pun problema creşterii veniturilor, de a utiliza acest proces pentru a reevalua personalul şi de a elimina neperformanţii. Şi nu în ultimul rând, de a pune propriul business într-o nouă perspectivă, de a căuta noi pieţe, noi oportunităţi.
De unde înainte se cheltuiau zeci şi sute de mii de euro pe teambuildinguri, a căror singură valoare era că „ne simţeam bine“ şi „ne cunoşteam mai bine colegii“, acum nu se mai alocă nimic - sau cel puţin aşa se înţelege când tai 90% din sumele alocate anterior. „Singurele teambuildinguri pe care le veţi mai vedea în următorii doi-trei ani vor fi cele din jurul automatului de cafea“, a spus Bogdan Hossu, liderul Cartel Alfa.
De fapt, cuvintele de ordine ar trebui să fie responsabilitatea, flexibilitatea, performanţa şi, nu în ultimul rând, competenţa. Acum, mai mult ca niciodată, capacitatea managementului de a mobiliza creativitatea, e