Piata locala a tigaretelor a inregistrat in 2008 o stagnare in volum la 36 de miliarde de unitati, ceea ce reprezinta 5% din piata de profil europeana, potrivit datelor furnizate de producatorul Philip Morris.
Ca valoare, piata este estimata de companie la 2,4 miliarde de euro la nivelul anului 2008, iar 75% din aceasta suma a intrat anul trecut la bugetul de stat prin accize si TVA, ceea ce demonstreaza rolul major pe care il joaca statul in aceasta industrie. La nivel european, ponderea este de 70-80%, potrivit datelor furnizate de Philip Morris.
Nici in acest an nu se poate vorbi de o crestere in volum a pietei de tigarete, sustin reprezentantii producatorului, insa pariul producatorilor nu este pe cresterea consumului.
Pe o piata in stagnare, companiile se lupta in branduri, insa Huub Savelkouls, Vice-President Fiscal Affairs & International Trade, spune ca exista riscul ca reglementarile privind nivelul accizelor sa distorsioneze piata prin orientarea producatorilor si a consumatorilor catre produse ieftine.
"La nivel local exista o motivatie de a vinde tigari ieftine, iar producatorii sunt motivati sa se bata in preturi, in loc sa se bata in calitate, in branduri si imagine. Astazi, fumatorii aleg tigarile dupa pret, criteriu care devine si mai important in perioada de criza economica", afirma Savelkouls.
Philip Morris sustine majorarea accizei minime in Romania la 100% din acciza totala, fata de 91% cat este in prezent, astfel incat diferentele dintre taxele platite de diferiti competitori de pe piata sa se diminueze.
"In Romania, producatorii de profil vorbesc despre compresarea preturilor pe piata, ceea ce este un lucru care se poate intampla in momentul in care toata lumea plateste aproximativ aceleasi taxe, ca valoare. In Uniunea Europeana, diferentele de pret intre cea mai scumpa tigareta si cea mai ieftina de pe