Pentru cine stie putina geografie si putina istorie, Haiti este numele statului din vestul insulei Hispaniola (cea mai mare din Antile), primul (cronologic) independent si singurul francofon din Caraibe, dar si singurul din lume care si-a obtinut independenta in urma unei rascoale a sclavilor.
„Importati" inca de la inceputul secolului al XVI-lea pentru a trudi in Lumea Noua, negrii au adus cu ei credintele si zeitatile din vestul Africii. In voodoo, religia nascuta din incrucisarea cu catolicismul, sclavia era explicata prin lucrarea unui vrajitor care scoala mortii la o a doua viata, lipsita insa de darul vorbirii si dedicata exclusiv trudei neplatite pe plantatiile de trestie de zahar. Zombi, numele zeului-sarpe nigeriano-congolez, a inceput sa desemneze pe pamântul robiei puterea de a trezi la viata, apoi insusi mortul resuscitat, total aservit vointei vrajitorului. Pentru cine nu stie nici geografie, nici istorie si nici nu vrea sa invete, Haiti este tara in care pleci in vacanta cu speranta ca vei intâlni macar un zombi, un Dracula antilez, personaj de filme si literatura horror. Acest zombi al culturii pop isi are originea intr-o productie hollywoodiana din anul 1968, Night of the Living Dead (Noaptea mortilor vii), considerata o capodopera neegalata a genului. Zombii actuali de sorginte pop bântuie, spectral si apocaliptic, vesnic infometati de carne omeneasca, filmele, literatura si, in ultima vreme, jocurile de calculator. Copiii si adolescentii ii executa fara mila prin apasare pe butonul joystickului. Sa revenim insa la curentul principal de dezvoltare semantica a lui zombi – cel originar, izvorât din voodoo. In ultimul patrar al secolului XX, toate limbile de cultura au dezvoltat sau imprumutat un sens figurat al lui zombi: acela de persoana total lipsita de substanta si de vointa – o fantosa sau un robotel, manipulat in scopuri de prod