Filialele locale ale celor patru companii multinationale din industria berii Heineken, AB InBev, Carlsberg si SABMiller au depasit anul trecut afaceri cumulate de peste 900 de milioane de euro, in crestere cu 15% fata de rezultatele obtinute in anul precedent, potrivit estimarilor realizate de Ziarul Financiar.
Aceste rezultate includ si rulajul Bere Mures, companie achizitionata de Heineken Romania in prima jumatate a anului trecut.
Cele patru companii au inregistrat in 2008 ritmuri de crestere ale volumelor vandute intre 2% (InBev Romania) si 18% (Ursus Breweries - filiala SABMiller), totalizand vanzari de 16,46 milioane de hectolitri de bere, in crestere cu 8% fata de rezultatele din anul precedent.
Astfel, multinationalele detin peste 80% din vanzarile locale de bere, de 20,2 milioane de hectolitri la finalul anului trecut, in timp ce in 2004 acestea acopereau doar 67% din piata.
La momentul intrarii pe plan local, trei dintre cele patru filiale ale multinationalelor au realizat cel putin trei achizitii pentru a-si asigura cota de piata, URBB fiind singurul jucator care a decis sa investeasca intr-un proiect greenfield.
Din anul 2004 insa, moment in care filiala locala a grupului SABMiller a achizitionat fabrica Aurora Brasov, si pana anul trecut pe piata nu a mai avut loc nicio achizitie. Singurul eveniment notabil in acest interval a fost investitia greenfield de peste 40 mil. euro in construirea unei fabrici de bere a grupului local Romaqua.
In 2008, Heineken a dat din nou startul la achizitii dupa ce a platit peste 150 de milioane de euro pentru Bere Mures, cel de-al doilea cel mai mare producator de bere independent la acel moment.
Ursus Breweries a achizitionat de asemenea in prima luna a acestui an 70% din actiunile Bere Azuga, intentionand sa cumpere pana la sfarsitul lui 2009 si restul titlurilor.
In cadrul ce