- Cultural - nr. 290 / 17 Aprilie, 2009 Despre cruce s-a scris atat de mult, atat pro, cat si contra, incat ne-ar fi imposibil sa sintetizam opiniile ce fac referinta la acest subiect intr-un serial tematic. Ca lucrare de referinta, alaturi de cele strict teologice, recomandam cititorilor interesati de aceasta problematica complexa, sa citeaca lucrarea citata de noi in articolul anterior, nefiind nici subiectiva si nici partinitoare sub raport exegetic. Din aceasta ultima perspectiva exegetica si teologica, cel care a acordat o mai mare importanta semnificatiei atribuite crucii, a fost teologul protestant M.Luther, teologia sa fiind asa cum afirma E.Brunner, "Teologia crucii", dupa acesta "Crucea este simbolul credintei si al Bisericii crestine, al revelatiei lui Dumnezeu in Iisus Hristos". Se poate observa ca intre semnificatia acordata crucii si personalitatea lui Iisus Hristos, se instituie un raport epistemologic, raport regasit si sustinut in planul cunoasterii dincolo de intelegerea bazata pe experienta si realitatea nemijlocita. Numai cei care inteleg corect semnificatia crucii, continua Brunner, inteleg Biblia, adica il inteleg pe Iisus Hristos, intrucat, asa cum afirma P.T.Forsyth in "The Cruciality of the Criss", Cristos este pentru noi exact ceea ce este Crucea Lui, si ca atare, nu-l vom putea intelege, pana cand nu-i vom intelege Crucea Lui. Revenind la subiectul propriu-zis al problematicii pe care o analizam, trebuie subliniat faptul ca nimeni nu ar acorda nicio semnificatie crucii, ca obiect in sine, daca acest obiect nu ar reprezenta si marca simbolul suferintei, umilintei si puterii, fie ea si spirituala, ceea ce inseamna ca simbolul nu era si nu este un scop in sine, ci are si desemneaza ceva ce reprezinta o valoare si un reper moral si axiologic pentru comunitatea pe care o reprezinta si o identifica sub raport ideologic _ doctrinar si psiho-c